W dniu 15 listopada 2023 r. z okazji kongresu branżowego pięciu członków zarządu Centralnej Koordynacji Handlu i Rolnictwa e. V. (ZKHL) podpisało w Berlinie przełomowe porozumienie branżowe w sprawie wprowadzenia niemieckiej etykiety pochodzenia. Od stycznia 2024 r. w sprzedaży dużych niemieckich sklepów spożywczych (Aldi, Rewe, Edeka, Lidl, Kaufland) pojawi się nowa etykieta dla produktów spożywczych, która będzie świadczyć o tym, że mięso ze świń, bydła i drobiu, owoce, warzywa, ziemniaki oraz jaja i mleko zostały w całości wyprodukowane w Niemczech.
Niemiecka branża rolnicza zakłada, że nowa, jednolita etykieta pochodzenia „Towary z niemieckiego rolnictwa” spowoduje wzrost popytu na produkty lokalne. Tylko w ten sposób rolnicy mają możliwość stawienia czoła rosnącym wyzwaniom w sposób bardziej przyszłościowy - wyjaśniła Dagmar Klingelhöller z Agrar Netzwerk.
Porozumienie branżowe w sprawie niemieckiej etykiety pochodzenia powstało w wyniku intensywnej współpracy pomiędzy sektorami w Centralnym Stowarzyszeniu Koordynacji Handlu i Rolnictwa (ZKHV). Znaczącą pracę wykonał tu komitet sterujący, wspierany przez specjalistyczne grupy robocze.
Wdrożenie opiera się na dobrowolnym zaangażowaniu wszystkich uczestniczących sprzedawców detalicznych i producentów żywności. Pionierami w branży handlu detalicznego artykułami spożywczymi są spółki ALDI Nord, ALDI SÜD, EDEKA, Kaufland oraz Grupa Lidl i REWE. Spełnienie kryteriów określonych w porozumieniu branżowym powinno być monitorowane przy wykorzystaniu sprawdzonych systemów kontroli takich jak QS czy KAT. ZKHL zapowiada, że będzie konsekwentne w nakładaniu kar za udowodnione naruszenia kryteriów oznakowania pochodzenia.
Źródło: zkhl.de