Relacje ludzi ze zwierzętami są często napięte i burzliwe, aczkolwiek wyjątkowa gra, opracowana przez kreatywnych, holenderskich programistów, wnosi do nich nowy aspekt. Na dodatek może ona pomóc rolnikom spełnić unijne wymogi w zakresie utrzymania dobrostanu zwierząt.

 

Gra o nazwie „Pig Chase” (POLOWANIE NA ŚWINIE) umożliwia graczowi numer jeden – świni – interakcję w swojej zagrodzie z efektami świetlnymi na specjalnym ekranie, a graczowi numer dwa – człowiekowi – kontrolę tych efektów za pomocą zdalnego tableta. Choć w wielu popularnych grach elektronicznych już występują zwierzęta, programiści z Utrecht School of the Arts (HKU) i Uniwersytetu w Wageningen posunęli się o krok dalej, dając graczom możliwość interakcji z prawdziwymi świniami.

 

Unijne ustawodawstwo nakłada na hodowców trzody chlewnej obowiązek zapewnienia rozrywki w chlewniach, aby walczyć z nudą, agresją i podgryzaniem ogonów, redukując dzięki temu konieczność ich obcinania. W myśl Dyrektywy 2001/93/WE Komisji Europejskiej, rolnicy muszą zapewnić świniom możliwość rycia i zabawy. Dyrektywa określa również wymagania w zakresie natężenia światła i poziomu hałasu, dostępu do świeżej wody oraz restrykcyjne warunki dotyczące uszkodzeń ciała i minimalnego wieku odsadzenia.

 

Aby spełnić wytyczne dotyczące rozrywki, rolnicy próbują różnych podejść, np. z wykorzystaniem plastikowej piłki czy metalowego łańcucha z plastikowymi rurkami. Te próby nie wydają się wystarczająco stymulujące dla świń erudytek.

 

Z pomocą przychodzą holenderscy programiści, którzy postanowili rozwiązać problem, opracowując grę, w której świnki mogłyby się bardziej spełniać.

 

W prototypowej grze „Pig Chase” świnie korzystają z dużego ekranu dotykowego, po którym porusza się duża kula świetlna sterowana przez człowieka. Kula dotknięta przez świnię ryjem zaczyna strzelać iskrami niczym sztuczne ognie. Człowiek patrzący na tablet widzi świński ryj, tak jakby znajdował się po drugiej stronie ekranu w zagrodzie. Celem obydwu graczy jest poruszanie się razem w harmonijny sposób. Człowiek musi utrzymywać kontakt z ryjem świni i razem muszą przechodzić przez kolejne etapy, aby zdobywać punkty i wywoływać coraz bardziej imponujące efekty świetlne.

 

Gra została opracowana w ramach projektu „Playing with Pigs” (Zabawa ze świniami) we współpracy HKU, Uniwersytetu w Wageningen i Wageningen UR Livestock Research. I jak w przypadku każdego procesu programowania, przeprowadzono należyte konsultacje z użytkownikami końcowymi. Na etapie testów zespół przeanalizował reakcje hodowców trzody chlewnej i świń, aby sprawdzić, jak odbierają różne elementy gry. Ponieważ projekt jest wciąż na początkowych etapach, zespół planuje dalsze poprawki i prace doskonalące na podstawie informacji zwrotnych od graczy – tych w zagrodzie i poza nią.

 

Pod względem psychologicznym gra stwarza okazję do lepszego poznania zdolności kognitywnych ludzi i świń, a wprowadzenie gry na rynek może również wywołać debatę na temat dobrostanu zwierząt i roli człowieka w podnoszeniu jakości życia zwierząt.

 

Niemniej, mimo kooperatywnego charakteru gry, wszyscy mamy świadomość nieuniknionego problemu, który wisi w powietrzu albo raczej w gospodarstwie. W grze, w której jeden gracz ma niedługo znaleźć się na talerzu drugiego, ten ostatni z pewnością wydaje się równiejszy niż ten pierwszy.

 

Więcej informacji o „Playing with Pigs”:

http://www.playingwithpigs.nl/ [1]. Prezentacja wideo gry:http://vimeo.com/29046176 [2] .

Polish Pig Breeders and Producers Association
„POLSUS" 
ul. Ryżowa 90
02-495 Warsaw
phone. +48 22 723 08 06
fax. +48 22 723 00 83
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

  

 

© All rights reserved - 2017
Design CFTB.PL

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand