W Brukseli odbyło się spotkanie zespołu międzypartyjnego Parlamentu Europejskiego „Sektor wina, napojów alkoholowych i artykułów żywnościowych”, podczas którego omówiono kwestię rozwoju unijnej polityki promocji po 2022 roku. Była to okazja do przypomnienia o kilku ważnych faktach – jeśli Komisja zdecydowałaby się na wykluczenie pewnych sektorów, np. wina czy mięsa, byłoby to niezrozumiałe, gdyż produkty te są integralną częścią naszego dziedzictwa kulinarnego.

Spotkanie zespołu międzypartyjnego Parlamentu Europejskiego ,,Sektor wina, napojów alkoholowych i artykułów żywnościowych”, miało miejsce w kontekście coraz intensywniejszej debaty na temat przyszłości polityki promocji produktów rolnych UE, zwłaszcza w odniesieniu do roli produktów mięsnych i alkoholu. W związku z tym Komisja Europejska zorganizowała konsultacje publiczne, które potrwają do 23 czerwca br., by móc opracować wytyczne dla poprawionej polityki promocji w związku ze strategią „od pola do stołu”.

- Unijna polityka promocji okazała się świetnym narzędziem popularyzacji MŚP (Sektor małych i średnich przedsiębiorstw) i unijnych produktów rolnych na szczeblu krajowym, europejskim i międzynarodowym. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że nasz parmezan, camembert, kiełbaski, szynki i wina (będące częścią spuścizny kulinarnej UE) są znane na całym świecie po części dzięki tej polityce. Jeśli wsparcie dla pewnych produktów, jak mięso czy wino zostanie wstrzymane, skorzystają na tym jedynie wielkie firmy ponadnarodowe, będące w stanie prowadzić marketing na skalę globalną i utrzymać swój udział na rynku eksportowym. Z drugiej strony, jaki sygnał wysyła to do naszych hodowców i winiarzy, którzy niestrudzenie i w milczeniu pracują na rzecz poprawy zrównoważoności swoich gospodarstw? Jest to polityczne pozerstwo, które wywrze szkodliwe i odwrotne od zamierzonych skutki w terenie – podkreślił przewodniczący grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca, Jerzy Wierzbicki.

Takie podejście popiera również 64 posłów podpisanych pod listem wzywającym do wsparcia wszystkich rodzajów produkcji rolnej, którego inicjatorką jest posłanka do PE Irene Tolleret (Renew, FR). - ,,Nie zmienia się sprawdzonych polityk, a unijna polityka promocji dowiodła swojej wartości. Nasi rolnicy zmagają się ze skutkami Covid-19, brexitu i sankcji USA - musimy ich wspierać, utrzymując budżet na promocję i nie wykluczając żadnych produktów, uwydatniając przede wszystkim oznaczenia geograficzne” – powiedziała francuska posłanka Podejście to popiera wiele organizacji reprezentujących producentów rolnych (AREFLH, AVEC, CELCAA, CLITRAVI, EDA, EUROPATAT, FRESHFEL). Niewątpliwie wybierając żywność syntetyczną zaniedbamy część naszego kulinarnego dziedzictwa, kształtowanego przez wiele pokoleń rolników, które bardzo trudno będzie odbudować.

Źródło: Copa-Cogeca

Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej 
„POLSUS" 
ul. Ryżowa 90
02-495 Warszawa
tel. +48 22 723 08 06
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Modernizacja strony internetowej www.polsus.pl sfinansowana z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego

 

© Wszelkie Prawa Zastrzeżone - 2017
Projekt i wykonanie CFTB.PL

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Wszystko o plokach cookies tutaj