"Dbając o właściwy poziom cholesterolu, możesz jeść wieprzowinę”

dr  Ewa Poławska
Instytut Genetyki i Hodowli Zwierząt Polskiej Akademii Nauk

Artykuł  sfinansowany z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego



Cholesterol jest lipidem z grupy steroidów i występuje we wszystkich komórkach kręgowców i wraz z fosfolipidami bierze udział w budowie błony komórkowej oraz jej stabilizacji. Cholesterol jest produktem niezbędnym do funkcjonowania organizmu, gdyż odgrywa kluczową rolę w wielu procesach. Trudno wyobrazić sobie dalsze trwanie gatunku ludzkiego bez cholesterolu. Jest niezbędny komórkom ciała do zachowania odpowiedniej przepuszczalności i płynności membran. Zużywany jest w organizmach zwierzęcych do produkcji kwasów żołądkowych, hormonów, witaminy D i innych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu składników odżywczych. Jednak nasza wątroba zaspokaja potrzeby organizmu na cholesterol, a jego nadmierne spożywanie może prowadzić do wystąpienia poważnych zaburzeń w organizmie, prowadzących w dalszej kolejności do zawałów serca lub udarów mózgu.
Cholesterol w naczynia krwionośnych nie łączy się bezpośrednio z krwią, tylko transportowany jest w niej w postaci lipoprotein (w połączeniu z białkami). Wyróżniamy lipoproteiny o wysokiej gęstości HDL i niskiej gęstości LDL. Lipoproteiny o niskiej gęstości transportują cholesterol do komórek ustrojowych, m.in. do nabłonka naczyń tętniczych, gdzie w pewnych warunkach może on odkładać się na ściankach tętnic w postaci blaszek miażdżycowych. Z tego względu cholesterol LDL nazywany jest "złym cholesterolem". Optymalny jego poziom  wynosi poniżej 100 mg/dL, a granica szkodliwości została ustalona na poziomie 160 mg/dL. Przy poziomie powyżej 190 mg/dL mówimy już o bardzo wysokim poziomie cholesterolu. Dodatkowo uważa się, że zawartość cholesterolu LDL jest ściśle związana ze zwiększonym pobraniem kwasów SFA w diecie.
Cholesterol zawarty we frakcji HDL transportuje cholesterol z naczyń tętniczych do wątroby,    ma działanie ochronne, przeciwmiażdżycowe i nazywany jest "dobrym cholesterolem". Odpowiedni jego poziom to powyżej 60 mg/dL. Jednak najnowsze badania amerykańskich naukowców ze Szkoły Zdrowia Publicznego Harvardu donoszą, że nawet niektóre podklasy cholesterolu HDL mogą być szkodliwe i zwiększać ryzyko chorób serca. Dlatego też zaleca się, żeby całkowita ilość przyjmowanego dziennie cholesterol nie przekraczała 300 mg.

W przypadku żywności  podział na „dobry i zły cholesterol” nie istnieje. We wszystkich produktach cholesterol jest tym samym związkiem. Najwięcej cholesterolu wśród produktów spożywczych zawierają: mózg, żółtka jaj, nerki, wątroba.
Należy zweryfikować powtarzane bezmyślnie  stereotypy o szkodliwości cholesterolu z mięsa. Zawartość cholesterolu w mięsie waha się w granicach 40 – 85 mg/100g w zależności od rodzaju mięsa. Najwięcej cholesterolu znajduje się w podrobach od 100 do 380 mg/100g (w zależności od rodzaju podrobu i zwierzęcia, z którego pochodzi). Poziom cholesterolu jest zbliżony we wszystkich elementach tuszy wieprzowej, ale   jego zawartość   jest mniejsza niż dotychczas  podawano   w literaturze. W porównaniu z normami amerykańskimi USDA polski boczek zawiera  mniej cholesterolu o 41%,  żeberka  o  57% a  łopatka, szynka i schab o  31-35%. We wszystkich badanych wyrębach stwierdzono, iż poziom cholesterolu nie przekracza 55 mg/100g, czyli jest porównywalny z mięsem wołowym (38-67 mg) i znacznie mniejszy niż w drobiu (58-74 mg), a nawet tak popularnym w żywieniu dzieci mięsie królików (70 mg).
Podsumowując, należy podkreślić, iż żeby przekroczyć dopuszczalne dzienne spożycie cholesterolu trzeba by było zjeść codziennie ponad pół kilogram schabu.
  

Polish Pig Breeders and Producers Association
„POLSUS" 
ul. Ryżowa 90
02-495 Warsaw
phone. +48 22 723 08 06
fax. +48 22 723 00 83
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

  

 

© All rights reserved - 2017
Design CFTB.PL

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand